lauantai 16. heinäkuuta 2011

Maailman parhaat lihapullat a´la karppi


...Aika kova väittämä...
...Mutta seison sen takana 100%! 
Nämä vaan ovat aivan mielettöman maukkaita. Kutsuin kerran vieraita syömään näitä, ja tuo kommentti nousi silloin yleisöstä: -"Nämä ovat ehdottomasti parhaat lihapullat mitä olen ikinä syönyt." So there u go!



Aura-pekoni lihapullat ja bataattipyree

AURA-PEKONI LIHAPULLAT:

800g jauhelihaa (itse käytän naudan paistia)
sipuli
3-4 valkosipulin kynttä
1 pkt pekonia
1/2-1 pkt Aurajuustoa muruina
3 kanamunaa
n.3 reilua tl Dijon sinappia
1 pieni prk ranskankermaa
mausteita maun mukaan. Itse laitoin nyt Provencen yrttisekoitusta ja tuoretta basilikaa. Yleensä laitan vielä Chilirouhetta ja balsamicoa paistaessani pekonia pannulla.

Silppua sipulit pieneksi hakkeeksi. Paloittele myös pekoni. Paista pannulla. Lisää jauhelihan joukkoon. Lisää myös kanamunat, mausteet ja ranskankerma, sekä juusto. Anna tekeytyä puolisen tuntia. Pyörittele taikinasta haluamasi kokoisia pullia ja paista 225c uunissa n.15min.

BATAATTIPYREE:

1 Iso bataatti
kasvisfondia keitinveteen
loraus kermaa
Nokare voita

Kuori ja paloittele bataatti lohkoiksi. Keitä vähässä vedessä kypsäksi. Lisää nokare voita. Soseuta sauvasekoittimella. Notkista tilkalla keitinvettä ja kermaa. Lisää suolaa maun mukaan.

5 kommenttia:

  1. Oi, noi lihapullat vaikuttaa kyllä herkullisilta. Mulla on oma resepti lihapullille, jota oon käyttäny ties kuinka kauan. Vaihtelu vois virkistää. :) Saa kotijoukot sit äänestää, kumpi on oikeesti maailman paras, sun vai mun. :D

    VastaaPoista
  2. Kuulostaa hyvältä! Vaikken karppi olekaan niin tätä voisin testata :)

    VastaaPoista
  3. Heeei, we have a competition here :D Paas Maria reseptiä tulemaan, niin pääsee raati täälläkin päässä testaamaan :D

    Ja Marika, kokeile ihmeessä! Karpinhan tästä tekee ainoastaan se, ettei taikinassa käytetä korppujauhoja tms. ja hyvin pysyy kasassa ilmankin. Kerrohan sitten mitä pidit!

    VastaaPoista
  4. Hitsi, mä en tiedä miksi, mutta juuri mun lihapullaohjetta mä olen aina halunnut salailla kaikilta. :D Se on hölmöä ja ärsyttävää, mutta jotenkin, kun ne on niiiiiiiiin hyviä, haluaa olla salaperäinen. :D

    VastaaPoista
  5. Itse tein myös bataattipyreellä mutta lihapullat olivat hirvenliha-porsaanliha pullia ja hyvää oli!

    VastaaPoista

Mukavaa kun pistäydyit kommetoimassa. Kiitos jo etukäteen ja tulehan toistekin!